Atrakcyjność lokalizacji wpływająca na cenę mieszkania
Rynek nieruchomości w całej Polsce jest bardzo płynny i uzależniony od aktualnej sytuacji finansowej. Niemały wpływ na relacje podażowo – popytowe na rynku nieruchomości ma polityka pieniężna państwa, a w szczególności regulowanie wysokości stóp procentowych. Od ich wielości uzależnione są między innymi wysokości oprocentowania kredytów hipotecznych, z których pieniądze są najczęstszymi środkami służącymi do regulowania zapłaty za kupowane nieruchomości. Wpływają one również na ogólne określenie zdolności kredytowej potencjalnych kredytobiorców, a tym samym mogą wpływać na zwiększenie ich puli lub zmniejszenie. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na poziom transakcji zawieranych w danym mieście w zakresie nieruchomości, jest atrakcyjność ich położenia. W przypadku mieszkań, ważna jest nie tylko cena jednego metra kwadratowego powierzchni lokalu, ale również jego lokalizacja. Przykładowo sprzedaż mieszkań w Poznaniu najczęściej ma miejsce w atrakcyjnych częściach miasta, w szczególności tych, które posiadają dobrą komunikację z centrum. Dodatkowym atutem nieruchomości, oprócz jej lokalizacji jest oczywiście cena. Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe potencjalnych klientów zainteresowanych zakupem nieruchomości w Poznaniu, im mieszkanie jest tańsze, tym można liczyć na większe zainteresowanie klientów. Z tego właśnie powodu, na rynku nieruchomości trwa odwieczne balansowanie między ofertami deweloperów proponujących nowe mieszkania na nowoczesnych osiedlach strzeżonych, a właścicielami mieszkań, którzy chcą je sprzedać na rynku wtórnym. Obecnie ma miejsce niemalże równoważne zainteresowanie obydwoma rodzajami ofert, bowiem niektórzy klienci wolą mieszkania droższe lecz nowe, inni wręcz odwrotnie: z uwagi na ograniczone środki finansowe decydują się na mieszkania z tak zwanej drugiej ręki. Obecnie najczęściej większość osób decydujących się na zakup mieszkania korzysta z usług pośredników nieruchomości, którzy świadczą kompleksową obsługę podczas całego procesu kupna – sprzedaży.